Rijden op gas of waterstof: Wat is beter?
Als het gaat om alternatieve brandstoffen voor auto's, zijn gas en waterstof twee veelbesproken opties. Beide zijn milieuvriendelijk, maar er zijn verschillen in termen van beschikbaarheid, kosten en prestaties. We bespreken de voor- en nadelen van rijden op gas en waterstof.
Rijden op gas
Rijden op gas (LPG of CNG) is een veelvoorkomende optie voor mensen die op zoek zijn naar een goedkoper en milieuvriendelijker alternatief voor benzine of diesel. Gas is schoner dan traditionele brandstoffen, met lagere niveaus van uitlaatgassen en fijne stof. Daarnaast is gas boven het algemeen goedkoper dan benzine en diesel, waardoor het een populaire keuze is voor bestuurders die hun brandstofkosten zullen verlagen.
Een nadeel van rijden op gas is dat er minder tankstations beschikbaar zijn in vergelijking met traditionele brandstoffen. Het kan dus lastig zijn om een tankstation te vinden als je onderweg bent, vooral buiten de steden. Daarnaast is het bereik van een gasauto meestal lager dan dat van een benzine- of dieselauto, dus je zult waarschijnlijk vaker moeten tanken.
Rijden op waterstof
Rijden op waterstof is een andere alternatieve brandstof die steeds populairder wordt. Een auto die op waterstof rijdt, gebruikt waterstof om elektriciteit op te wekken en de auto aan te drijven. Het enige bijproduct van deze reactie is waterdamp, wat betekent dat er geen officiële uitstoot is.
Een groot voordeel van rijden op waterstof is dat het bereik van de auto vergelijkbaar is met dat van een benzineauto. Bovendien is de waterstofinfrastructuur in sommige landen goed ontwikkeld, wat betekent dat er meer tankstations beschikbaar zijn dan voor gasauto's. Daarnaast duurt het tanken met waterstof slechts enkele minuten, vergelijkbaar met het tanken van een benzine of diesel.
Een nadeel van rijden op waterstof is dat het momenteel duurder is dan rijden op gas. Waterstof is nog niet op grote schaal geproduceerd, wat betekent dat de productie- en distributiekosten hoog zijn. Bovendien zijn waterstofauto's duurder om te produceren dan gasauto's, wat resulteert in hogere aanschafkosten.
Conclusie
Beide opties hebben voor- en nadelen en de keuze voor gas of waterstof hangt af van individuele voorkeuren en beschikbaarheid in de regio. Rijden op gas is momenteel goedkoper en later te vinden, maar het bereik is beperkt en er zijn minder tankstations beschikbaar. Rijden op waterstof is duurder en de infrastructuur is nog in ontwikkeling, maar de auto's hebben een groter bereik en er zijn in sommige landen al meer tankstations beschikbaar.
Extra diepgang
LNG, CNG en RNG in-depth
LNG staat voor "liquefied natural gas". CNG staat voor "combusted natural gas". RNG (duurzaam) staat voor "renewable natural gas", ofwel vloeibare aardgassen. Het wordt gemaakt door aardgas af te koelen tot -162 graden Celsius, waardoor het vloeibaar wordt en veel minder volume wordt opgenomen. Het is de schoonste fossiele brandstof en stoot 20-30% minder CO2 uit dan benzine of diesel. Bovendien zijn er veel minder bekende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofoxiden. vloeibare aardgassen zijn vooral geschikt voor zware voertuigen zoals vrachtwagens, bussen en schepen.
Waterstof in-depthWaterstof (H2) is de meest voorkomende chemische stof in het universum. Het is een zeer licht, kleurloos en geurloos gas dat vooral in de industrie wordt gebruikt. Als brandstof voor voertuigen waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse, waarbij water wordt gesplitst in zuurstof en waterstofgas. Het resultaat is een brandstof die alleen waterdamp uitstoot en dus geen CO2 of andere bewezen stoffen.
|