Standkachels met dieselverwarming zijn een opkomende trend als het gaat om centrale verwarming in woningen. Het gebruik van deze kachels biedt vele voordelen en kan in sommige gevallen zelfs de traditionele CV-ketel vervangen. Zelf heb ik bijvoorbeeld het gas compleet afgesloten en maak ik geen gebruik meer van elektrische verwarmingsapparatuur. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; het gebruik van een Diesel Heater bespaarde mij in de winter zo'n 10 tot 15 euro per dag.... Wat resulteert in een terugbetaling (ROI) van ~ 10 dagen, die vervolgens 10-15 euro bespaart per dag. Er zijn slechtere investeringen ;)
Een gemiddelde dag besteedde ik tussen de 15 en 25kWh aan elektronische verwarming. Mijn arsenaal bestond uit een infrarood paneel, een keramische- en zelfs een petroleum kachel. Vervolgens heb ik een diesel heater aangeschaft en de stap genomen. De resultaten waren oprecht verbluffend! De periode erna besteedde ik 10 liter diesel per week aan het tanken van mijn standkachel. Dit komt neer op 15 - 18 euro per week. Inmiddels gebruiken we de heater alleen nog 's avonds en is daarmee mijn brandstof verbruik ook gehalveerd.
Note: Helaas zijn de diesel heaters momenteel tijdelijk uitverkocht.
Wat zijn de voordelen?
Allereerst bieden standkachels voor dieselverwarming een geavanceerde manier om een huis, stacaravan, garage, camper, etc. te verwarmen. Deze kachels werken op diesel en kunnen een grote hoeveelheid warmte genereren met minimale brandstof. Dit maakt ze ideaal voor gebruik in gebieden waar geen toegang is tot het aardgasnetwerk. Bovendien zijn standkachels gemakkelijk te installeren en te onderhouden. Ze zijn relatief klein en compact, en kunnen daarom eenvoudig worden verplaatst of op meerdere locaties geplaatst. Dit betekent dat ze ook kunnen worden gebruikt als een aanvulling op de bestaande verwarmingssystemen, zoals een open haard of een warmtepomp. Uit ervaring bleek het voor mij 15 keer goedkoper te zijn dan de huidige stroomprijzen (á 85 cent). Als je uitgaat van het energieplafond zal je uitkomen op een verschil van de helft met 7 keer, wat ook niet verkeerd is. Dit is in vergelijking met de stroomprijzen, laat staan gas.
Een ander voordeel van standkachels is dat ze gemakkelijk kunnen worden gebruikt. De modellen worden geleverd met een afstandsbediening, zodat de stand vanuit de luie stoel kan worden geregeld. Ook is er de optie om een vaste temperatuur in te stellen. De standkachel zal zichzelf dan automatisch in- en uitschakelen of de standen regelen.
Tot slot zijn dieselkachel standkachels ook nog eens duurzaam. Ze stoten in verhouding namelijk minder koolstof uit dan traditionele verwarmingssystemen en zijn daarom beter voor het milieu. De verbranding is erg efficiënt en de kachels hebben dan ook een hoog rendement. Daarnaast zijn ze gemaakt van duurzame materialen en gaan ze lang mee (mits goed onderhouden natuurlijk). Mochten ze toch kapot gaan, dan zijn ze ook nog eens erg gemakkelijk te repareren, onderdelen te vervangen of is een nieuwe niet duur.
Zijn er ook nadelen aan verbonden?
Toch zijn er ook enkele nadelen aan het gebruik van standkachels met dieselverwarming als centrale verwarming. De installatie dient goed uitgevoerd te worden om te voorkomen dat de inlaat opnieuw uitlaatgassen aanzuigt. Zorg voor veilig gebruik altijd dat er koolmonoxide en koolstofdioxide melders geïnstalleerd zijn in de ruimte van invoer. Bij een juiste installatie is het een gesloten systeem en is het apparaat erg veilig in gebruik.
Verder produceren zowel de uitlaat als het brandstof pompje enig geluid. Er zijn echter eenvoudige oplossingen om dit te beperken, lees ze onderaan bij de tips!
Conclusie
Al met al zijn standkachels voor dieselverwarming een aantrekkelijke optie voor mensen die op zoek zijn naar een veilige, duurzame, goedkoper en gemakkelijk te onderhouden manier om hun huis te verwarmen. Met de juiste installatie en onderhoud kan een standkachel met dieselverwarming een betrouwbare en betaalbare centrale verwarmingsoplossing bieden.
(Installatie)Tips!
Om de dieselheater te gebruiken vanaf een 230V aansluiting moet er een transformator tussengeplaatst worden als omvormer naar 12V. Dit is de voeding voor de standkachel. Zelf heb ik gekozen voor een 30A 230V naar 12V trafo van Amazon. De stroom is overigens alleen 30A voor het opstarten met de gloeiplug. Hierna wordt er maar 0.5A gebruikt als nominale stroom. Zeer zuinig dus.
Om optimaal warmte te genereren en geluid te minimaliseren zijn hier een aantal tips.
- Plaats de standkachel buiten en op een rubberen ondergrond;
Om de geluidoutput te beperken zijn er een aantal mogelijkheden beschikbaar. Zo kan de kachel bijvoorbeeld op een rubberen ondergrond geplaatst worden (zoals een rubberplaat van de Action of een schuimmat). Dit voorkomt dat de trilling van de brandstofpomp minder hard doordreunt. Deze tikt bij pompen en is best goed hoorbaar. Een dempende ondergrond reduceert dit echter al meteen met zo'n 80% blijkt uit ervaring. Een drastische verbetering met weinig werk dus! - Installeer de inlaat van de luchtinvoer (niet het luchtfilter) in de woning of camper;
De standkachel heeft twee invoeren en twee uitvoeren. Om dit te verhelderen leg ik dit eerst even kort uit: De generator heeft een inlaat (met filter) voor de aanzuiging van zuurstof voor de verbranding en een uitlaat voor de uitlaatgassen. Deze twee slangen komen vanaf de onderkant van de generator. Daarnaast is er een invoer en uitvoer van de stromende lucht. De invoer zuigt lucht aan, die vervolgens over de generator (198 graden celcius) heen gaat en zo opgewarmd wordt en weer uitgeblazen in de ruimte. Het is dus een gesloten circuit dat niet in aanraking komt met de uitlaatgassen - in theorie.
In de praktijk blijkt echter dat de invoer al vrij snel wat uitlaatgassen aanzuigt, vooral bij opstarten (veel rook). Dit kan komen door de afstand van de uitlaat tot de invoer, of in mijn geval, dat de uitlaat in een ietwat afgesloten ruimte terecht komt (een balkon). Ook zuigt de inlaat in de winter erg koude lucht aan, die maar even heel snel verwarmd moet worden.
Om die redenen heb ik ervoor gekozen de inlaat in de woning te plaatsen. Hier wordt dus niet zuurstof aangezogen, maar alleen de lucht die wordt verwarmd. Het is nu een circulair circuit dat mijn 18 graden lucht opwarmt naar 19, 20, 23 graden. Het resultaat was dat de woning veel sneller warm werd en ik geen vieze lucht meer aanzoog.
Extra: Hierdoor wordt mijn generator inmiddels maarliefst 210 graden celcius en is deze nog efficiënter in gebruik. - Vervang de uitlaat;
De uitlaat is ook verantwoordelijk voor een deel van het geluid. Om dit te verhelpen heb ik een speciale demper geïnstalleerd. Deze demper heeft een S-vormige binnenkant met een extra isolerende behuizing en is direct 1-op-1 te vervangen met de originele demper. Plug&Play dus!
De uitlaatdemper is hier te koop en dus erg eenvoudig te plaatsen.
Vermijd ook meer dan drie bochten in de uitlaatpijp om een dubbele verbranding en condens te voorkomen. Dit resulteert in veel rook namelijk.
Extra/ Optioneel - Draai de bouten aan.
Mocht de diesel heater alsnog naar diesel ruiken dan kan het zijn dat de pakking te los zit. Om dit te verhelpen kunnen de vier bouten van de generator één slag strakker aangedraaid worden. De generator is gelukkig gemakkelijk te bereiken door het simpele en gebruiksvriendelijke ontwerp van de standkachels. - Buig de brandstof slang weg van de uitlaatpijp
Het rubberen brandstof slangetje zit verraderlijk dicht bij de loei-hete uitlaatpijp aangesloten aan de onderkant van de generator. Bij dé-installatie kan het voorkomen dat dit slangetje losser zit en aan de slang vast smelt.
Verder is het erg belangrijk om de heater te laten afkoelen bij uitschakelen. Deze zal een aantal seconden nablazen om zijn warmte te verliezen. Schakel nooit zomaar de stroom uit om interne verbranding en kromming van metaal te voorkomen.
Laat je overigens niet ontmoedigen door de werkzaamheden. De installatie is ook mogelijk voor de niet-klussers en het systeem is erg robuust. De kosten die je zult besparen wegen op tegen de éénmalige installatie.