De winter is in aantocht, en hoewel we allemaal wel eens de neiging hebben om een warme deken over onze auto te gooien, vraagt een elektrische auto om net wat andere aandacht. Want ja, wie wil er nou halverwege de weg naar de supermarkt ineens naast een bevroren boom staan omdat de accu zegt: “Ik ben er klaar mee”? Gelukkig zijn er manieren om je elektrische bolide door de winter te loodsen zonder te bibberen over je bereik.
Hier zijn een paar tips om het maximale uit je elektrische auto te halen, zelfs als de temperaturen dalen. Wintertenen in de sneeuw? Prima. Maar een koude batterij? Geen goed idee.
1. Bereikverlies door kou? Ja, dat gebeurt… maar je kunt het aanpakken!
In de winter verliezen elektrische auto’s vaak wat rijbereik. Hoe dat komt? Batterijen houden net zo min van de kou als jij. Koude temperaturen maken het moeilijker voor de batterij om energie af te geven, waardoor je accu minder ver komt op één lading. Waar je in de zomer nog vrolijk 300 kilometer rijdt, is dat in de winter misschien wel 20 tot 30% minder.
Tips om het bereikverlies te beperken:
- Parkeer in een garage als dat kan. Elke graad telt als het gaat om een warme batterij. Geen garage? Zoek dan een beschutte plek, bijvoorbeeld uit de wind.
- Rijd rustig op de snelweg. Het klinkt suf, maar snelle ritten vreten energie in de kou. 90 km/u voelt misschien traag, maar het spaart je batterij.
- Gebruik eco- of energiebesparende rijmodi. Ze beperken de stroom naar de motor en accessoires, waardoor je net wat verder komt.
2. Voorverwarmen: geen overbodige luxe
Je kunt nu zonder schaamte zeggen dat je auto het ook graag warm heeft. Het voorverwarmen van de cabine én de batterij is bij veel elektrische auto’s mogelijk. Het mooiste? Doe dit terwijl de auto nog aan de lader hangt. Dan gebruik je de stroom van het net en niet van je batterij, waardoor je meteen met een volle accu vertrekt.
Voordelen van voorverwarmen:
- Het bespaart energie: Je hoeft de verwarming niet volop aan te zetten als je eenmaal op weg bent.
- Meer bereik: Een warme batterij heeft een beter bereik dan een koude.
- Lekker warm instappen: Dat is natuurlijk het echte doel, toch?
Kleine tip: Zet de verwarming op een slimme timer als je dat kan instellen. Dan hoef je geen minuut te koukleumen. En geef toe, het is best futuristisch als je auto vanzelf warm staat te wachten.
3. Winterbanden vs. All-Season banden: wat past bij jouw rit?
Oké, hier komt een eeuwenoude discussie: winterbanden of all-season banden? We weten dat er een verschil is tussen die twee, maar voor elektrische auto’s heeft de keuze ook invloed op je bereik en rijgedrag.
Waarom winterbanden? Winterbanden zijn ontworpen om grip te houden bij lage temperaturen en op gladde oppervlakken. Ze geven je net dat beetje extra controle in de sneeuw, wat bij een zware elektrische auto echt van pas komt. Het nadeel is dat ze meer rolweerstand hebben, wat een kleine impact kan hebben op je bereik.
En all-season banden dan? All-season banden zijn geschikt voor het hele jaar door en bieden een goede mix van grip en comfort. Voor gebieden waar het niet heel koud of sneeuwrijk is, zijn ze een prima keus. Maar voor echte sneeuwliefhebbers zijn winterbanden toch net wat veiliger.
Bonus: Wat je verder nog kunt doen om je elektrische auto happy te houden
- Zorg voor een up-to-date software-update: Fabrikanten passen regelmatig hun software aan om elektrische auto’s beter te laten presteren in verschillende omstandigheden. Een winter-update kan je batterijmanagement optimaliseren.
- Vermijd korte ritten: Probeer ritjes te combineren. Zo blijft de batterij op temperatuur, wat beter is voor je bereik.
- Gebruik stoel- en stuurverwarming: Deze verbruiken minder energie dan de cabineverwarming en houden je toch warm. Dit is een van de weinige keren in het leven waar ‘koudbloedigheid’ een voordeel is!
Kortom, een elektrische auto in de winter vraagt net een tikje meer aandacht, maar met deze tips kun je het maximale uit je rit halen. Dus rijd voorzichtig, verwarm slim, en als je auto de volgende keer om een warme plek vraagt – geef hem gewoon die garageplek.