De ANWB Wegenwacht krijgt jaarlijks zo'n 15.000 meldingen van automobilisten die de verkeerde brandstof hebben getankt. Er is echter een neerwaartse trend door verbeterde brandstofmarkeringen bij de pomp, label in de brandstofinlaat en andere maatregelen.
Daarnaast is de dikkere vulopening van een dieselpomp niet geschikt voor het smallere brandstoftankgat van een benzineauto. Jaarlijks slagen echter honderden automobilisten erin om een benzineauto met diesel te vullen. Meer dan 90% van de gevallen zijn dieselvoertuigen met benzine.
Benzine in diesel auto's
Als de tank van een dieselauto gevuld is met benzine, kan de motor ernstig beschadigd raken. Diesel is wat "dikker" dan benzine en heeft ook een smerende functie. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan diesel verdunnen tot het punt van onvoldoende smering en storing in het brandstofsysteem.
Merk je niets en rij je na het tanken weg van het tankstation, dan begint de motor na een paar honderd meter te sputteren, daarna stopt hij vanzelf. Niets anders dan de pechhulp inschakelen.
Als je merkt dat je ter plekke benzine in een dieselauto hebt gegoten, mag je de motor absoluut niet starten. Ook niet om de auto vervolgens snel aan de kant te zetten. Zelfs het contact aanzetten is niet verstandig, omdat dan de brandstofpomp gaat werken om druk te creëren in het injectiesysteem.
Als er verkeerde brandstof in het brandstofsysteem is gekomen, moet niet alleen de tank worden geleegd, maar ook worden afgetapt, het brandstofsysteem worden doorgespoeld en een nieuw brandstoffilter worden geïnstalleerd.
Als u de sleutel niet hebt omgedraaid, kunt u de motor in de meeste gevallen veilig opnieuw starten nadat de gastank is geleegd en gevuld met "schone" diesel.
Diesel in benzineauto's
Het zou minder ernstig zijn als dieselmotoren in benzineauto's zouden worden getankt. Diesel brandt slechter dan benzine, vooral in benzinemotoren met lagere ontstekingstemperaturen en injectiedrukken.
Als een lege gastank wordt gevuld met diesel, zal de motor na veel handelingen niet starten. Uiteraard moet de tank volledig leeg zijn. In het ergste geval moeten ook de bougies worden vervangen als ze regelmatig met onverbrande diesel zijn besproeid.
Als er relatief weinig diesel in de benzinetank is gegooid, kan het probleem vrij snel worden opgelost door zoveel mogelijk benzine te mengen. Hoe minder diesel in het benzinemengsel, hoe beter de motor loopt en hoe minder rook er wordt uitgestoten. Na een volledige stop of twee liep de motor weer als een gek.