Wat is een APK keuring en hoe gaat het in zijn werk?

Wat is een APK keuring en hoe gaat het in zijn werk?

minuten lezen
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring. Tijdens de keuring beoordeelt een keurmeester je auto op verkeersveiligheid, milieu en registratie.

en APK-keuring is een algemene routinecontrole die wordt uitgevoerd op personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en aanhangers met een maximaal toelaatbare massa van meer dan 3.500 kg. De test richt zich op ongeveer drie belangrijke punten:

Verkeersveiligheid: staat van remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie, etc.
Milieu: uitlaatemissies en de aanwezigheid van componenten zoals roetfilters en katalysatoren.
Voertuigregistratie: voertuigidentificatienummer, kilometerstand en verbruikte brandstof.

Wat gebeurt er tijdens de APK-keuring?

Een gezamenlijke periodieke keuring (APK) is een wettelijk verplichte keuring in Europa. In alle Europese landen gelden dezelfde regels. Dit is een momentopname, die zich alleen richt op correcte voertuigregistratie, milieuaspecten en of het voertuig veilig genoeg is om te rijden. De algemene technische staat van het voertuig is niet gecontroleerd en er zijn geen werkzaamheden (zoals reparatie en onderhoud) aan het voertuig uitgevoerd. Wij willen u erop wijzen dat de APK geen garantie geeft dat u tot de volgende APK veilig en zorgeloos in het verkeer kunt blijven. Daarom is regelmatige inspectie en onderhoud van voertuigen nog steeds erg belangrijk.

Hoe vindt een routinematige algemene inspectie plaats?

Technische keuring wordt uitgevoerd door een door de RDW geaccrediteerde garage. Dit zijn werkende APK testers die over de vereiste kwalificaties beschikken. Dit garagepersoneel moet speciaal zijn opgeleid en getraind om de inspectie uit te voeren. In veel garages kan een technische keuring worden uitgevoerd terwijl u wacht. De RDW controleert vervolgens steekproefsgewijs of de controle aan de regels voldoet. APK-testers krijgen dan een melding als het voertuig moet worden geregistreerd zoals gecontroleerd op de RDW-website. Het voertuig moet dan gereed staan ​​totdat de RDW is gekeurd en de herkeuring is uitgevoerd. Houd er rekening mee dat de auto wat langer in de garage moet blijven staan ​​als deze wordt geselecteerd voor een nieuwe keuring. RDW-keurmeesters dienen binnen 90 minuten in de garage te zijn.

APK afgekeurd, wat nu?

Wanneer een voertuig is gekeurd, ontvangt de eigenaar een keuringsrapport. Dit is een keuringsattest, waarop niet alleen de punten staan ​​die gerepareerd en verwijderd moeten worden, maar ook de punten die aandacht behoeven. Als er reparatie- en afkeuringspunten op het rapport staan, dient u deze eerst te laten repareren voordat het voertuig opnieuw kan worden aanbevolen voor de APK. Het is uiteraard niet toegestaan ​​om verder te rijden met een door de APK afgekeurd voertuig. Vermeldenswaard is dat u het keuringsrapport altijd in uw voertuig moet hebben. De politie kan erom vragen, bijvoorbeeld tijdens een onderzoek na een ongeval.

Gevolgen als je te laat bent met het controleren van de APK.

Aan APK-keuringen wordt veel waarde gehecht omdat deze direct verband houden met verkeersveiligheid en milieu. Bent u te laat bij de APK, waardoor u de vervaldatum van de APK heeft gemist, dan krijgt u automatisch een boete van de RDW. Deze boete kan behoorlijk hoog zijn en kan oplopen tot meer dan € 100.


Artikel 11 van de Voertuigverordening geeft de mogelijkheden om aan de keuringsplicht van een APK te voldoen. In deze regeling is bepaald dat u twee maanden de tijd heeft om dit te regelen. Houd er rekening mee dat u gedurende deze tijd niet met uw auto mag rijden. Uw auto kan alleen op de weg stilstaan. De enige ritten die u met het voertuig mag maken zijn naar de garage voor reparatie en naar de APK keuring. Dit moet u tijdens de toets kunnen aantonen. Een andere optie is om uw auto even te schorsen. Dit ontslaat u van de keuringsplicht, maar bespaart u ook de autoverzekering en belastingen. In dit geval kan uw voertuig niet meer langs de kant van de weg worden geparkeerd. Ter herinnering: de rit naar de APK-garage/keuringsstation is de enige die u kunt maken, mits u het voertuig voor die dag verzekerd heeft.

 

Hoeveel kost een APK-keuring?

De kosten zijn verschillend. De prijs voor een aparte technische keuring varieert van 19 tot 63 euro. Maar de APK kan ook onderdeel zijn van een onderhoudsbeurt, die zijn eigen tarieven heeft.


Wanneer moet de auto gekeurd worden?

De testtijd is afhankelijk van een aantal voertuigkenmerken. Heeft u bijvoorbeeld een auto met een benzinemotor, dan moet deze na vier jaar voor het eerst worden aangeboden voor technische controle. Nieuwere benzineauto's moeten om de twee jaar worden gekeurd. Als het voertuig ouder is dan acht jaar, moet het jaarlijks worden gekeurd. Bij dieselmodellen vindt de eerste keuring na drie jaar plaats. Daarna moet een dieselauto jaarlijks APK gekeurd worden.